Luottamusmiesvaali

27.9.2023

TERVETULOA PALVELUALUEKOHTAISIIN TEHYN LUOTTAMUSMIESTEN VAALIIN

Koko hyvinvointialueen kahden päätoimisen pääluottamusmiehen vaali on pidetty. Sari Soini ja Iina Harju tulivat valituiksi, tulos on julkistettu 20.9.2023. Toisessa vaiheessa pidämme hyvinvointialueen palvelualuekohtaiset pääluottamusmies, luottamusmies/varaluottamusmies vaalit.

Lapin hyvinvointialueen palvelualuekohtaiset tehyläiset luottamusmiehet valitaan seuraavalle nelivuotiskaudelle 1.1.2024-31.12.2027. Ammattiosastosi huolehtivat siitä, että hyvinvointialueelle valitaan paikallisesti sovittu määrä palvelualuekohtaisia pääluottamusmiehiä ja luottamusmiehiä.

LAPIN HYVINVOINTIALUEEN NELJÄN (4) PALVELUALUEEN PÄÄLUOTTAMUSMIESTEN JA LUOTTAMUSMIESTEN + VARALUOTTAMUSMIESTEN VAALI - VAALIKIRJE

Ehdokasasettelu tehdään palvelualuekohtaisten pääluottamusmiesten ja luottamusmiesten/ varaluottamusmiesten vaalissa jokaiselle neljälle palvelualueelle erikseen. Ensihoidon osalta vaali käydään erikseen ja ensihoidon jäsenille menee oma kirje.

Luottamusmies ja varaluottamusmies vaalissa ehdokasasettelu tehdään yhtäaikaisesti jokaiselle neljälle palvelualueelle.

Ehdokkaaksi voi asettua palvelualueen pääluottamusmieheksi ja luottamusmieheksi / varaluottamusmieheksi.

Palvelualuekohtaiseksi pääluottamusmieheksi tulee valituksi kulloisessakin palvelualuekohtaisessa vaalissa eniten ääniä saanut pääluottamusmies ehdokas.

Palvelualuekohtaisissa luottamusmiesvaaleissa eniten ääniä saaneet valitaan varsinaisiksi ja äänijärjestyksessä seuraavat varaluottamusmieheksi.

Palvelualueellisten luottamusmiesten vaalialueet määräytyvät työnantajan kanssa neuvoteltujen palvelualueitten mukaan pohjoinen, itäinen, kaakkoinen, lounainen ja ensihoidon palvelualue (ensihoidolle toimitetaan oma jäsenkirje).

Palvelualueet ja pääluottamusmiesten sekä luottamusmiesten + varaluottamusmiesten määrät ovat seuraavat:

POHJOINEN

ITÄINEN

KAAKKOINEN

LOUNAINEN

ENSIHOITO

Yht.

Alue Pääluottamusmies

1

4

Alue Luottamusmies ja varaluottamusmies

Yhteensä

5

9

7

2

28

Vaalikelpoinen luottamusmieheksi on ammattiosaston jäsen, joka on palvelussuhteessa

Lapin hyvinvointialue työnantajaan pohjoisella, itäisellä, kaakkoisella, lounaisella tai ensihoidon palvelualueella kuukautta ennen vaalipäivää.

Äänioikeutettu on jäsen, joka on vaalipäivänä virka- tai työsuhteessa, taikka toimeksiantosuhteessa (omais- tai perhehoitaja) Lapin hyvinvointialue työnantajaan palvelualueella, jonka palvelualuekohtaista luottamusmiestä valitaan.

Äänioikeutetuista ammattiosaston jäsenistä on laadittu vaaliluettelo hyvinvointialueen palvelualueilla toimivien ja työskentelevien ammattiosastoitten jäsenten mukaisesti.

Jos haluat tarkistaa äänioikeutesi ja / tai vaalikelpoisuutesi käväise www.tehy.fi jäsensivuilla omissa tiedoissasi aikavälillä 26.9. – 2.10.2023.

Jos havaitset, että vaaliluettelossa on jäsentiedoissasi virhe, korjaa työnantajatiedot omissa jäsentiedoissasi asiointipalvelun kautta.

Tarvittaessa sinulla on mahdollisuus esittää vaaliluettelosta kirjallisesti moite, viimeistään 2.10.2023 mennessä vaalilautakunnalle. Osoite, johon moitteesi toimitat sähköisesti on:

mirja.tahvonen@lapha.fi muista turvallinen viestin lähetys.

Ehdokasasettelu Lapin hyvinvointialueen palvelualuekohtaisissa pääluottamusmies ja luottamusmies / varaluottamusmies vaaleissa tapahtuu ajalla 3.10. - 24.10.2023.

Vaalikelpoisen ehdokkaan voi asettaa ehdolle samalla palvelualueella ehdokkaan kanssa työskentelevä äänioikeutettu jäsen kirjallisesti, toimittamalla allekirjoitettu, skannattu tai valokuvattu ehdokasasiakirja, jonka ovat allekirjoittaneet, sekä ehdokkaaksi asettaja, että ehdokas, vaalilautakunnalle sähköisesti, viimeistään 24.10.2023 klo 16.00 mennessä. Osoite:

mirja.tahvonen@lapha.fi

Ehdokasasiakirja löytyy oman ammattiosaston kotisivulta, Lapin hyvinvointialueen sisäisestä Intrasta Kaltio / edunvalvonta / Tehy ja se toimitetaan myös tämän kirjeen erillisenä liitteenä.

Sama henkilö, joka työskentelee samalla palvelualueella, kuin ehdokkaaksi asetettava, voi asettaa ehdokkaaksi palvelualueella työskentelevän vaalikelpoisen henkilön, sekä palvelualuekohtaiseksi pääluottamusmieheksi ja luottamusmieheksi / varaluottamusmieheksi – yhteen tai kahteen vaaliin. Jäsen voi käyttää ehdokkaaksi asettamismahdollisuuttaan vain kerran / vaali.

Ehdokasasettelun päätyttyä vaalilautakunta tulee tiedottamaan jäsenistölle vaalien suorittamisen jatkosta tarkemmin erillisellä vaalikirjeellä ja ohjeistuksella.

Tehy sitoutuu kouluttamaan luottamusmiehensä ja luottamusmiehillä on vuosittain

tietty määrä päiviä mahdollista käyttää järjestökouluttautumiseen palkallisena koulutusvapaana.

Valintojen jälkeen arvomme, vaaleissa äänioikeuttaan käyttäneiden joukosta, seitsemän kappaletta S-ryhmän liikkeisiin oikeuttavaa 100€ suuruista lahjakorttia. Voittajille ilmoitetaan asiasta erikseen sen ammattiosaston toimesta, jonka jäsen hän on.

Jos sinulla on kysyttävää asiasta, ota rohkeasti yhteyttä.

Vaalipostia odottaen

Rovaniemellä 26.9.2023

Lapin hyvinvointialueen Tehy ammattiosastoiden vaalilautakunnan plsta pj. Mirja Tahvonen mirja.tahvonen@lapha.fi puh 0400 876672