Tehy hallituksen leikkauksista: Ei käy

10.9.2015

9.9.2015

- Palkansaajapuoli miettii lähipäivät jatkotoimia yhteisvoimin ja Tehy on STTK:n suurimpana jäsenliittona luonnollisesti mukana tässä yhteisessä valmistelussa, toteaa Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo.

Sosiaali- ja terveysalan ammattijärjestö Tehy ei voi hyväksyä hallituksen leikkauksia, jotka kohdistuvat erityisesti julkisen sektorin matalapalkkaisiin naisiin.

- Esitykset leikata ylityö- ja sunnuntaikorvauksia, lyhentää lomia, muuttaa arkipyhät sekä ensimmäinen sairauspäivä palkattomaksi kasaantuvat nyt pahasti hoitohenkilöstön kannettavaksi. Tämä ei meille käy, sanoo Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo.

Leikkaukset uhkaisivat aiheuttaa vuonna 2017 hoitohenkilöstölle ansiotason laskun, joka voi enimmillään olla jopa useita satoja euroja. Leikkaukset tarkoittavat myös sairaana työskentelyä, lisääntyviä vaikeuksia jaksaa työssä, sosiaali- ja terveysalan vetovoiman heikkenemistä ja lisää alan vaihtajia. Myös hyväksi uutiseksi tarkoitettu irtisanottujen oikeus käyttää työterveyshuollon palveluita 6 kk irtisanomisen jälkeen on kuntasektorilla käytännössä turha, kun työterveyshuolto on muutenkin minimitasoa.

-Tämä on hyökkäys tasa-arvoa ja sopimusyhteiskuntaa vastaan. On tapahtumassa suuri vääryys, jos julkisen sektorin pienipalkkaisten naisten kukkarosta rahoitetaan merkittävä tulonsiirto yksityisille yrityksille, Vesivalo sanoo.

Hallituksen esityksistä paistaa Vesivalon mukaan myös osaamattomuus ja kokemattomuus työmarkkina-asioissa. Oikeudellinen puoli ja perustuslaillisuus onkin hänen mukaansa nyt tutkittava tosi tarkkaan.

- Sosiaali- ja terveyspalvelut pyörivät valtaosin 24 tuntia vuorokaudessa seitsemänä päivänä viikossa. Työtä ei voi tehdä vain arkisin ja virka-aikaan. Jo nyt on vaikea saada henkilökuntaa kolmivuorotyöhön ja hankaliin vuoroihin.  Miten ihmeessä hallitus jatkossa järjestäisi esimerkiksi päivystystoiminnan tai ikäihmisten hoidon? Tai miten se toteuttaa sote-uudistuksen, kun hoitohenkilöstön mitta tätä menoa tulee täyteen, kysyy Vesivalo.

Parhaat tulokset suomalaisen yhteiskunnan ja vakaan talouspolitiikan kannalta on saatu neuvottelemalla ja sopimalla. Siksi hallituksen historiallisen rankat esitykset järkyttivät kaikkia palkansaajia. Vesivalon mukaan sopimusyhteiskuntaa ei kuitenkaan kannattaisi nyt ajaa alas vaan etsiä sitkeästi edelleen neuvottelujen tietä.

- Palkansaajapuoli miettii lähipäivät jatkotoimia yhteisvoimin ja Tehy on STTK:n suurimpana jäsenliittona luonnollisesti mukana tässä yhteisessä valmistelussa, toteaa Vesivalo.

Työehtojen osalta tällä hetkellä on voimassa työllisyys- ja kasvusopimuksen jatko, jonka sopimuskausi esimerkiksi kuntasektorilla päättyy 31.1.2017.

Lisätietoja:
Tehyn puheenjohtaja Rauno Vesivalo