Univaikeudet yhä yleisiä hoitoalan ammattilaisilla

19.2.2015

17.2.2015

Tuoreen väitöstutkimuksen mukaan unen lyhentyminen ja lievät univaikeudet ovat hyvin yleisiä vuorotyötä tekevillä hoitoalan ammattilaisilla. Korkea työstressi lisää eri työvuoroihin liittyviä univaikeuksia ja väsymystä.

Nukahtamisvaikeudet iltavuoron jälkeen, heikompi unen laatu ennen aamuvuoroa, nokosten nukkuminen harvemmin ennen yövuoroa, alentunut vireys yövuorossa sekä voimakas väsymys aamuvuorossa heti iltavuoron jälkeen ovat yleisempiä niillä hoitajilla, joilla oli korkea työstressi kuin niillä, joilla työstressitaso on matala.

Riittävä uni ja ergonominen työvuorosuunnittelu ja taaksepäin kiertävän vuorojärjestelmän välttäminen näyttäisivät auttavan hoitotyöntekijöitä selviämään työkuormituksesta. Parantamalla vaikutusmahdollisuuksia työaikoihin ja työn sisältöön voidaan edistää työssä jaksamista.

Terveystieteiden maisteri Kati Karhula väittelee aiheesta Helsingin yliopistossa 6.3.2015. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/153231